۱۳۸۹/۵/۲۹

چگونه از سرقت مطالب وبلاگمان جلوگیری کنیم

 



















آیا می توان از استفاده غیر مجاز از مطالب یک وبلاگ جلوگیری کرد؟ آیا می توان مطالب یک وبلاگ دیگر را در وبلاگمان کپی / پیست (Copy, Paste) کرد؟ اگر مطالبی را که نوشته اید و خود تولید کننده آن هستید در سایت ها یا وبلاگهای دیگر ببینید که بدون مجوز شما استفاده شده است، چه حسی پیدا خواهید کرد؟ و برای جلوگیری از این چه کارهایی می توان کرد؟



این ها مجموعه سوالاتی هستند که در این نوشته به آنها پاسخ خواهیم داد.

بسیاری از شما ممکن است حساسیت یا نگرانی خاصی نسبت به مطالبی که می نویسید در وبلاگتان ندارید و چه بسا از انتشار مجدد نوشته ها (و درنتیجه افکارتان) در دریای اینترنت، خوشحال خواهید شد. اما اگر در این دریای پر از راهزن کسانی پیدا شوند که با سوء استفاده از مطالب شما، برای خود بازدیدکننده جلب کنند، یا با استفاده از وبلاگهای خودکار، رتبه وبلاگشان را در نتایج جستجوی گوگل بالا ببرند، و در نتیجه کسب درآمد کنند، باز هم خوشحال خواهید ماند؟!

در مورد رتبه بالاتر در موتورهای جستجوی اینترنتی مانند گوگل، منطقی این است که مطالب اصلی رتبه بالاتری داشته باشند و گوگل هم این را بفهمد. اما موارد متعددی هستند که مطالب تکثیر (کپی) شده، رتبه بندی های بهتر داشته و دارند. و این در بحث از دست دادن ترافیک بازدیدکنندگان وبلاگ یا سایتتان، یک مشکل اساسی است.
  
ممانعت از سرقت مطالب وبلاگ:
در اینجا نکات اولیه ای آورده شده اند که در صورتیکه مطالب وبلاگتان توسط سایتهای دیگر کش رفت، برای اثبات اصل بودن و مالکیت آن، باید در نظر داشته باشید:

1. با استفاده از ابزار مدیر وب (Webmaster Tools) به گوگل گزارش دهید:
شاید گام اول در جریان گذاشتن گوگل از سرقت مطالب با استفاده از ابزار مدیر وب گوگل (Google Webmaster Tools ) باشد. این کار کمک می کند تا گوگل مطلب غیر اصل را از صفحه نتایج جستجویش پاک کند.
البته با توجه به پیچیدگی راه های انجام این کار، اغلب وبلاگ نویسان از این روش به نتیجه ای نمی رسند.

2. به blogger.com گزارش دهید:
در صورتیکه وبلاگ شما روی blogspot میزبانی می شود. اگر وبلاگی که مطلب شما را کش رفته است هم روی blogspot باشد، این راه یک گزینه مناسب به نظر می رسد. خیلی از وبلاگ ها بعد از اینکه صحت گزارش داده شده اثبات شود پاک خواهند شد.

(خارج از بحث: شما در حال خواندن مطلبي از وبلاگ "خوش فكري" هستيد. شما هم مي توانيد با ما همكاري نماييد و در عوض مقداري درآمد الكترونيكي كسب كنيد.)

3. ثبت در DMCA
یک راه دیگر برای حذف مطالب شما از وب سایت های کپی کننده، گزارش دادن به DMCA است. اگر شما از خدمات غیر رایگان آن استفاده کنید می توانید تا حد زیادی خیالتان از پاک شدن مطالب کپی شده راحت شود.

4. به روز رسانی فید مطالبتان را با تاخیر انجام دهید.
معمولا برنامه های نرم افزاری پشت وبلاگ های خودکار، در پی خواندن و دریافت مطالب وبلاگهای مختلف از طریق فید آنها هستند.
اگر زمان انتشار فید وبلاگتان در هنگام درج مطالب و نوشته های جدید را روی حالت فوری تنظیم کرده اید بهتر است برای آن یک تاخیر حداقل یک روزه در نظر بگیرد. ابزار و وصله (Plug-in) های مختلفی بسته به نوع وبلاگ برای اینکار موجود است. علت این کار، دادن مهلت به موتورهای جستجو مانند گوگل برای بررسی و قراردادن مطلب جدید شما در بانک اطلاعاتی خود است قبل از اینکه وبلاگ های دیگر مطلب شما را بقاپند.

5. قرار دادن چکیده (خلاصه) مطلب در فید
می توانید نحوه انتشار فید مطالب را طوری تنظیم کنید که بجای انتشار کل مطلب، خلاصه ای از آن منتشر شود. می توان این روش را تا حدودی راه دیگری برای جلوگیری از سرقت مطالب شما توسط دیگران فرض کرد. خوبی دیگرش این است که خوانندگانتان در صورت تمایل به خواندن ادامه مطلب، باید به وبلاگ یا سایت شما مراجعه کنند پس کمی هم آمار بازدید کنندگانتان بالا خواهد رفت.

6. جملات کپی رایت (حق انتشار) را در انتهای فید مطالب قرار دهید.
برای اینکار هم ابزارها و پلاگین های مختلفی وجود دارد (مثلا GD Press Tools برای WordPress) که جملات کوتاهی را به همراه آدرس وبلاگ به انتهای پیام فید اضافه خواهد کرد. برای نمونه می توانید از جملات زیر استفاده کنید:
  • حق انتشار برای وبلاگ خوش فکری محفوظ است.
  • تمامی حقوق مادی و معنوی وبلاگ خوش فکری برای این وبلاگ محفوظ است.
  • تمامی تصاویر، نوشته های و اسناد وبلاگ خوش فکری تحت قانون حمايت از حقوق مولفان و مصنفان و هنرمندان قرار دارد. انتشار مجدد مطالب به هر نحو اعم از الکترونیکی، چاپی، صوتی و تصویری تنها با کسب مجوز کتبی از گردانندگان وبلاگ خوش فکری مجاز است.
در جملات بالا سعی شده است که اشاره هایی به نکات حقوقی نیز بشود. البته شما می توانید به دلخواه خود ترکیبی از جملات و یا مختصری از آن ها را بکار ببرید.
لازم به توضیح است که در کشور ایران، که به سازمان بین المللی مالکیت معنوی (WIPO) هم پیوسته است، رعایت قانون کپی رایت از جنبه های فرهنگی و قضایی با چالش های بسیاری روبرو است. 
بیشتر بدانید:

7 . به میزبان سایت و یا وبلاگ گزارش دهید.
اگر سایت کپی کننده در سرورها و سرویس های دیگری غیر از بلاگر میزبانی شده است، می توانید با یک Whois (چه کسی) گرفتن ساده، متوجه شوید که شرکت میزبانی کننده آن وب سایت چیست. 

توسط سرویس Whois كه مخفف Who Is (به معنای چه كسی؟!) است میتوان مشخصات صاحب یك دامین را مشاهده نمود. این مشخصات در بانك اطلـاعاتی شركتهای ثبت كننده دامین ذخیره میشود و بطور رایگان برای همه قابل دسترس است.

با آن شرکت میزبان تماس بگیرید و آنان را در جریان قرار دهید. اگر آن شرکت در کشور ایالات متحده آمریکا و یا سایر کشورهای غربی قرار داشته باشد، تا حد زیادی می توانید به نتیجه بخش بودن درخواستتان خوش بین بوده و شاهد برخورد آن ها نسبت به وب سایت کپی کننده باشید. این برخوردها می تواند شامل از دسترس خارج کردن سایت خاطی به مدت 2 یا 3 روز و یا حتی تنبیهات شدید تر مانند حذف کل سایت شود.

آنچه که در بالا آمد برخی از گام های مهمی بود که زمانی که مطالب وبلاگ شما بدون اجازه انتشار مجدد می یابند، باید در نظر داشته باشید. سعی کنید از همه این راه ها همزمان برای گرفتن نتیجه بهتر استفاده کنید.

با آرزوی موفقیت در اثبات اصل بودن نوشته های خود در دنیای پر از قوانین نانوشته ی اینترنت، خوشحال خواهیم شد نظر و یا تجربه شما را در این باره با ما و دیگران به اشتراک بگذارید:





هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر