۱۳۸۹/۵/۲۵

چهار گام اساسی که هر وبلاگ نویس تازه کاری باید بردارد



















ایده ساختن یک وبلاگ و نوشتن آنچه که دل تنگمان می خواهد با این همه امکانات و سایت های ارائه دهنده خدمات میزبانی وبلاگ امروزه بسیار آسان بنظر می رسد. شما کافیست در چند دقیقه به یکی از آن وب سایت ها مراجعه کرده و ثبت نام کنید و وبلاگتان در کسری از ثانیه آماده می شود. حالا می ماند نوشتن چندتا مقاله و خودآموز و نکته قابل توجه که پس از آن سیل خوانندگان به سوی وبلاگتان سرازیر می شوند و شما هم با قرار دادن چند آگهی تبلیغاتی در صفحات و لابلای نوشته های وبلاگ، شروع به کسب درآمدی بسیار کم زحمت خواهید کرد، نه؟
این کار واقعا چقدر سخت می تواند باشد؟
البته خیلی سخت تر از آنچه که یک وبلاگ نویس تازه کار تصور می تواند بکند!
در دنیای واقعی آنچه که در بالا آمد تنها گوشه و کنار قضیه است. در این مقاله درباره 4 روش یا بهتر است بگویم "گام" بحث خواهم کرد که هر کسی که قصد راه اندازی یک وبلاگ (و یا وب سایت) را دارد با آن مواجه است و باید برایشان برنامه ریزی کند.

(خارج از بحث: شما در حال خواندن مطلبي از وبلاگ "خوش فكري" هستيد. شما هم مي توانيد با ما همكاري نماييد و در عوض مقداري درآمد الكترونيكي كسب كنيد!)

طراحی و کد نویسی

 داشتن ویلاگ خیلی حس خوبی دارد. یعنی شما در حال انجام کاری هستید که دوست دارید و برای اینکه آن چیزی که دوست دارید زیبا به نظر برسد اولین چیزی که در ابتدای راه اندازی وبلاگتان توجه تان را جذب خواهد کرد، طراحی آن است. برای این کار دو راه دارید یا از قالبهای طراحی شده و آماده قبلی (پیش ساخته) استفاده کنید و یا اینکه از ابتدا تم و قالب دلخواه تان را طراحی سفارشی کنید.
که این دو طرف داران و مخالفان خود را دارند که در اینجا لیستی از آنها را که به ذهنم می رید می آورم. ( لطفا شما هم اگر نکته ای خواستید به این لیست اضافه کنید در قسمت نظرات حتما بنویسید.)

طرفداران قالب ها و طراحی های پیش ساخته:
  • ارزانتر
  • قابل تغییر دادن
  • نصب آسان
  • کمک می کند بیشتر وقتتان را صرف نوشتن کنید

مخالفان قالب های پیش ساخته:
  • طراحی منحصر به فرد و اختصاصی نیست
  • ممکن است همه امکاناتی که شما می خواهید را نداشته باشد
  • نمایانگر برند و هویت کاری و تجاری شما ممکن است نباشد

طرفداران طراحی سفارشی:
  • طراحی منحصر به فرد و اختصاصی برای خود شما
  • خیلی از امکاناتی را که می خواهید می تواند داشته باشد
  • حق مالکیتش با شما و در اختیار شماست
  • می تواند در شناساندن برند و هویت کاری و تجاری شما موثر باشد

مخالفان طراحی سفارشی:
  • هزینه بر و گاها گران قیمت
  • ممکن است برای اینکه بتوان امکانات مدیریت محتوا به آن اضافه کرد نیازمند بروز رسانی باشد
  • تمرکز شما بیشتر از اینکه بر روی محتوا باشد بر روی طراحی است

بنابراین استفاده از طراحی های سفارشی و اینکه از یک طراح وب بخواهید تا وبلاگ با وب سایتتان را طبق سلیقه شما و با امکانات مورد نظرتان طراحی کند، ایده خوبی است در حالیکه استفاده از قالب های پیش ساخته ممکن است موجب بی حوصلگی و تکراری شدن قضیه شود.
ممکن است یک قالب پیش ساخته را خریداری کنید و بعدا متوجه شوید که تعداد زیادی وب سایت وجود دارند که مانند شما همان قالب را خریداری کرده اند. مانند اتفاقی که برای خود من افتاد. ممکن است تصمیم بگیرید که از ابتدا با تغییر کد و برنامه نویسی به سلیقه خودتان تغییر دهید و طرح های اختصاصی خودتان را به آن اضافه کنید.

نوشته ها

هنگامی که طراحی و قسمت های کد نویسی وبلاگتان آماده شد گام بعدی نوشتن اولین متن (Post) ها و خود آموزها در وبلاگتان است. نوشتن مقالات ممکن است بسیار زمانبر باشند. توصیه می کنم قبل از اینکه به صورت رسمی وبلاگ یا وب سایتتان را راه اندازی کنید حد اقل 5 نوشته آماده کرده و در آن قرار داده باشید. با توجه به اینکه در ابتدای راه اندازی وبلاگ یا وب سایت، زمان زیادی صرف خواهد شد، خوبی این کار این است که به شما زمان کافی را می دهد که بدون نگرانی از خالی بودن وبلاگ یا وب سایت، به کارهای دیگر مانند تبلیغات، بهینه سازی برای موتورهای جستجو و ... بپردازید و در کنار این ها، به تدریج نوشته ها و مقالات جدیدی اضافه نمایید تا همیشه وبلاگتان مطلب تازه برای انتشار داشته باشد.

سعی کنید مقاله و نوشته هایتان، تا حد امکان توصیفی باشد. هیچ کس دوست ندارد به نکات ارائه شده در مقاله ای که درباره کار یا هدفی که دارد به اندازه کافی توضیح نداده است، عمل کند. در نوشتن خود آموز ها هم طوری فکر کنید که انگار در حال آموزش دادن آن در یک کلاس هستید که دانش آموزان با بهره هوشی و سطح آگاهی مختلفی ممکن است در آن باشند. پس تلاش کنید که طوری بنویسید که همه مخاطبانتان منظور شما را بفهمند.

کسب درآمد

 این موضوع برای وبلاگ نویس هایی که تازگی وبلاگشان را راه اندازی کرده اند بیشتر از دیگران مورد توجه است. اما نکته اینجاست که بعد از مدتی متوجه خواهید شد که بیشتر از آنچه که دارید در می آورید، خرج کرده اید. خیلی از کسانی  که فکر داشتن وبلاگ یا وب سایت در سر دارند خیال می کنند که پس از دو یا سه ماه می توانند از وبلاگ یا وب سایت خود شروع به کسب درآمد کنند. البته این خیال می تواند به حقیقت بپیوندد به شرطی که لیست بزرگی از طرفداران و مخاطبان (rss، تویترTwitter، فیس بوک Facebook و ..) داشته باشند (مثلا از یکی دیگر از وبلاگ یا وب سایت هایشان).


اگر چنین لیستی ندارید باید چند ماه اول تلاش زیادی بکنید تا بتوانید کسب در آمد کنید. بعضی وقت ها تا یکسال هم ممکن است نتوان منبع درآمدی برای وبلاگ یا وب سایتان پیدا کنید. البته این خیلی طول نخواهد کشید. خلاصه اینکه خیلی عجله نکنید و امیدتان را زود از دست ندهید و صبور باشید.

نتیجه بحث:
اگر در فکر راه اندازی یک وبلاگ یا وب سایت هستید مطالب گفته شده را امیدواریم در نظر داشته باشید. شاید در ابتدا کار بی نتیجه ای به نظر برسد اما اگر:
  1. بر روی وبلاگتان کار کنید
  2. خودتان را نسبت به اتفاقات، اخبار و فنآوری های جدید به روز نگه دارید
  3. مطلب خوب تولید کنید
  4. و از ادامه تلاش تان منصرف نشود
موفق خواهید شد.

 با آرزوی اینکه در اجرای تصمیم تان برای داشتن یک وبلاگ یا وب سایت خوب و جذاب، موفق باشید، لطفا در صورتیکه نظر، سوال، ایده و یا پیشنهادی دارید در قسمت پایین، بخش نظرات، بنویسید.






هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر