۱۳۸۹/۶/۲۵

5 نگرانی ای که پدر و مادرها باید فراموش کنند و 5 نگرانی ای که باید به آن توجه کنند






 کمتر نگران مشکلاتی باشید که خیلی نادر هستند و بیشتر به فکر تهدیدهایی باشید که می تواند منجربه آسیب شود.
اگر از آن دست پدر و مادر هایی هستید که هر لحظه ای زندگی تان را در فکر آسیب ها و اتفاقات بدی که ممکن است بر سر راه فرزندانتان قرار داشته باشد هستید بهتر است بدانید که تحقیقات نشان می دهند که بسیاری از نگرانی های بیشتر والدین اشتباه و زایده ی تخیلات و کمبود باور به جامعه، خود و فرزندانشان است.
  خانم کریستین بارنس مادر 4 کودک و نویسنده کتاب "راهنمایی والدین نگران و مضطرب" باور دارد: " نگرانی هایی که ما داریم بسیار نادر هستند. و مانند این است که همیشه که بیل مخصوص برفروبی با خودمان همراه داشته باشیم که مبادا در لاس وگاس برف ببارد!"

بر اساس نظرسنجی هایی که خانم بارنس گردآوری کرده است، 5 نگرانی مهمتری که والدین امروزه دارند به ترتیب عبارتند از:

1.      آدم ربایی
2.      تفنگ های اسباب بازی؟
3.      تروریست ها
4.      غریبه های خطرناک
5.      مواد مخدر

البته منظور او این نیست که موارد فوق هیچگاه اتفاق نمی افتند اما به اندازه ای که در رسانه هابه آنها اهمیت داده می شود بزرگ و مهم نیستند. پس نگران چه باشیم؟ کودکان چگونه آسیب می بینند؟

1.         سوانح رانندگی
2.         قتل (که اغلب توسط فردی که کودک را می شناسد انجام می شود و نه غریبه ها)
3.         سوء استفاده یا بد رفتاری
4.         خودکشی
5.         غرق شدن

و چرا تفاوت زیادی بین واقعیت و نگرانی ها وجود دارد؟ بارنس پاسخ می دهد: علت این تفاوت که والدین بر روی اتفاقات نادر بیشتر توجه می کنند چرا که آنان اخبار و داستان هایی را که از رسانه ها و یا دوستان خود می شنوند درونی سازی کرده و به نکات غیر معمولی می اندیشند که احتمال رخدادن اتفاق مشابهی برای فرزندشان را افزایش می دهد.
 او می گوید خیلی دوست می داشتم اگر به آخر خبرهای و داستان هایی از این دست، اعلانی به این صورت اضافه می شد: " اگر چه این یک اتفاق تکان دهنده و غمناکی بود، اما احتمال رخداد این اتفاق1 به 10 میلیون، 1 به 1 میلیون، یا 1 در میان 20 نفر است.
استرس ناشی از این نگرانی های نادرست، ممکن است به سلامت روح، جسم و روابطشان با همسر و دیگران را به خطر بیاندازد. همچنین تمرکز بر خطرهای نادر توجه موجب منحرف کردن توجه آنان به خطرهای واقعی خواهد شد.
توجه و حفاظت بیش از اندازه به کودکان هم، در دراز مدت آسیب خواهد زد. زیرا در این حالت ما به آنان می آموزیم که درمانده و فرومایه بار بیایند. و به این دلیل که ما از دنیا هراس بسیار داریم، به آنان هم می آموزیم که از دنیا بترسند.
پس والدین نگران چه باید بکنند؟ بارنس جواب ساده ای  برای این پرسش دارد: کلاه کاسکت و کمربند ایمنی.  بله درست است: کلاه کاسکت و کمربند ایمنی. طبق تحقیقات او پوشاندن لوازم حفاظتی و بستن کمربند ایمنی برای یک کودک، احتمال مرگ را تا 90 درصد و احتمال آسیب دیدگی جدی را تا 78 درصد کاهش می دهد.
بارنس می گوید: "ما فکر می کنیم نگران بودن به معنای دوست داشتن فرزندمان است. پس ما یک جورهایی خودمان را گول می زنیم که فکر می کنیم همه این تحقیقاتی که انجام می دهیم و همه این نگرانی هایی که داریم در واقع عشق است. چرا که نیست."




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر