۱۳۸۹/۷/۱۹

اپل، از مک تا آیفون

 
از 16 کیلو به 140 گرم: آیا محصولات اپل آب رفته اند؟!
عجب زمان می گذرد! در سال 2000 اواخر دوران دبیرستان بودیم، به سخنرانی های رئیس جمهور آن دوران، دکتر محمد خاتمی گوش می دادیم و تازه کم کم کار با ویندوز 98 را یاد گرفته بودیم و منتظر ظهور ویندوز 2000 بودیم. آن زمان، چیز زیادی از اپل نمی دانستیم. حتی اسم "بوندی بابل آیمک" اولین آیمک که در سال 1998 به بازار آمده بود، به گوشم نخورده بود.

سالها گذشت تا که امروز پس از 10 سال اپل تبدیل به یک غول فناوری شده است. و امروزه محصولاتش بر بازارها حکمرانی می کنند.

در تصویر زیر می بینید اپل از کجا به کجا رسیده است. در 3 سال اخیر البته تمام محصولات اپل از جمله آیمک در سایه ی آیفون قرار گرفته اند و به حاشیه رانده شده اند هرچند که چند ماه قبل نسخه جدیدی از آیمک ارائه شد.

برای دوست داران و استفاده کنندگان محصولات اپل، قبله دنیای دیجیتال آنان، از مک به آیفون تغییر یافته است. هرچند که گه گاه باید روزانه به سراغ مک هایشان بروند چراکه آیفون هنوز برخی کارها را نمی تواند به خوبی آیمک انجام دهد اما وقتی که از خانه یا محل کار خارج می شوند، زندگیشان به معنای حقیقی کلمه بر اساس آیفون اداره می شود.
البته شرکت اپل در تلاش است که مرز میان آیفون و آیمک را از بین ببرد. برای مثال، تنها برتری آیمک به آیفون نسل 4، اندازه بزرگتر مانیتورش است! پردازنده مرکزی و RAM آیفون دو برابر آیمک سرعت و ظرفیت دارد. حافظه جانبی آیفون 2 گیگابایت بیشتر است. و البته در مقیاس اندازه،  بسیار کوچکتر و سبکتر.
سوال اینجاست که این تلاش کی به پایان خواهد رسید؟ آیا 10 سال دیگر اگر عمر باقی بود آیفونی می توان داشت که 5 برابر نسل امروزی اش کوچکتر اما از رایانه های شخصی امروزه بسیار قوی تر باشد؟ هر چیزی البته در آینده ممکن است. اما حالا که آیفون نسل 4 را داریم و غم نداریم!




هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر